Nyhed - 24 juni 2025

Afsluttet trivselsprojekt: Giver elever motivation til at fortsætte

Fokus på trivsel mindsker frafald og giver flere lyst til at gennemføre FGU – og fortsætte i job eller uddannelse efterfølgende. Det viser resultaterne af trivselsprojekt, der netop er afsluttet. 

Afsluttet trivselsprojekt: Giver elever motivation til at fortsætte
Her ses et eksempel på en mikrohandling, der kan være med til at skabe trivsel.

”Det er fedt, at man også kan være sammen med nogen fra skolen i fritiden” 

”Det føles som at være hjemme, når man er på skolen” 

”Man har mere lyst til at møde op” 

Det er bare nogle af citaterne fra eleverne, der har været med til at evaluere projektet ”Trivsel, mental sundhed og positive fællesskaber på FGU”. Projektet har kørt over tre år på de seks FGU-institutioner i Region Syddanmark og er støttet af Region Syddanmarks Uddannelsespulje. Nu er projektet slut og kan fremvise positive resultater: 

  • FGU-elevernes frafald er mindsket 
  • Flere FGU-elever gennemfører deres uddannelse 
  • FGU-eleverne har mere lyst til at fortsætte i uddannelsessystemet 

”Formålet med projektet var fra begyndelsen at styrke elevernes fremmøde og overgang til job eller uddannelse ved at sætte fokus på trivslen på FGU. Selvom trivsel er en kompleks størrelse, der bliver påvirket af mange andre faktorer end selve projektet, så ser vi en positiv udvikling hos eleverne”, siger Anne Marie Kjærsgaard Pedersen, der er koordinerende projektleder på projektet. 

I forbindelse med slutevalueringen af projektet, har 1400 elever fra de seks FGU-institutioner besvaret et spørgeskema med fokus på deres trivsel. Samlet set viser resultaterne en forbedring i elevernes tilstedeværelse og engagement. 

Resultater 02
Her ses nogle af besvarelserne fra evalueringen af projektet.
Fokus på fællesskabende aktiviteter 

I projektet er der udviklet forskellige fællesskabende tiltag. Der er planlagt fællesarrangementer som festival, idrætsdag, café, gallafest og trivselsdag. Derudover er der udviklet en ABC-kasse, der indeholder et udvalg af fællesskabende aktiviteter, der kan bruges i dagligdagen på de enkelte hold. Senest er der udviklet en fælles trivselspolitik i samarbejde med elevrådene på alle institutionerne. 

Alle tiltag har taget udgangspunkt i ”ABC for mental sundhed”, men det er forskelligt, hvordan der er arbejdet med indholdet på de forskellige institutioner.  

”Det har aldrig været meningen, at vi i projektet skulle genopfinde trivsel som begreb, men derimod videreudvikle og anerkende det arbejde, der allerede er lavet. Skolerne har bygget videre på eksisterende praksis ved bl.a. at tilpasse ABC-materialet til FGU-målgruppen. En central styrke i projektet har været, at skolerne har haft frihed til selv at afprøve, så der har været plads til at finde løsninger, der giver mening lokalt,” siger Anne Marie Kjærsgaard Pedersen. 

Styrket samarbejde mellem institutionerne 

Implementeringen af projektet er ligeledes en opgave, der skal løses lokalt, men mange af projektets aktiviteter er allerede blevet en naturlig del af hverdagen og den daglige drift. 

”Trivselsarbejdet er ikke afsluttet med projektets udløb, men lever videre i konkrete fællesskaber og praksisnære initiativer, bl.a. gennem lokale ABC-ambassadørers arbejde,” siger Anne Marie Kjærsgaard Pedersen. 

Hun peger på en sidegevinst ved projektet; nemlig styrkelse af samarbejde mellem de seks FGU-institutioner i Region Syddanmark, som der også kan drages nytte af fremadrettet. 

”Institutionerne forventer at fastholde og videreudvikle det fælles fokus på trivsel ved at opretholde fællesskabet, etablere vidensdelingsgrupper på tværs og fortsat inspirere og styrke hinanden, så eleverne fortsat vil opleve, at trivsel er noget, der prioriteres i deres hverdag,” slutter Anne Marie Kjærsgaard Pedersen. 

Resultater 01
Her ses nogle af besvarelserne fra evalueringen af projektet.

Artiklen er slut

Læs flere spændende artikler i vores nyhedsarkiv

Luk

Find det hold, der passer dig

Holdbeskrivelsen laves af en chatbot, som kan være upræcis. Følg link for præcis beskrivelse. Chatbotten husker ikke dialogen. Så hver gang du skriver noget, startes en ny forespørgsel.